Nė vienas vaikų auklėjimo aspektas nėra toks emociškai sunkus ir keliantis daugiausiai iššūkių, kaip sugebėjimas suvokti besiformuojantį vaiko lytiškumą ir pagarbiai jį ugdyti. Lytiškumas – jautri ir paslaptinga tema, kupina neužtikrintumo ir rūpesčio dėl vaikų gerovės. Kaip ir kada paaiškinti ne visada patogias lytiškumo temas vaikams? Kai paliečiame temą apie lytiškumą, daug tėvų sutrinka, tarsi jaučia, kad tam tikra dalis viduje priešinasi. Tai gali būti susiję su mūsų pačių patirtimis – kaip mes gavome žinias, kokios buvo mūsų gyvenimo patirtys. Kartais kyla abejonė, gal ne tėvai tai turi pasakoti, gal galime tai perleisti mokykloms? O gal sveikas lytiškumas sužydės savaime, jeigu ir nieko nepasakosim vaikams? ? O kaip nuo kai kurių temų apsaugoti ir nuo ko saugoti nereikia? Kaip atverti ankstyvąsias lytiškumo ugdymo temas taip, kad jos būtų ne tik apie „vaikų atsiradimą“, tačiau ir apie sveikų santykių modelius, saugumą internete, meilę sau ir kitiems. Vis tik galiausiai atrandame, kad tikrai svarbu, kad šios svarbios žinios, vertybės lytiškumo tema ateitų iš šeimos. Ir tikrai niekada nėra per vėlu pradėti su vaikais kalbėtis šia tema. Mokslu grįstas ir amžiui pritaikytas lytiškumo ugdymas yra nuoseklus, nevienkartinis procesas. Laiku ir teisingai suteikiant vaikams ir jaunuoliams lytiškumo ugdymą mes ne tik atveriame kelią augti ir bręsti savimi pasitikinčia, save suprantančia ir priimančia asmenybe, bet ir sugebančia kurti empatija grįstus santykius. Moksleiviai nukenčia, nes negauna tinkamos informacijos, ieško jos įvairiuose, kartais nepatikimuose šaltiniuose ir tai sukelia papildomų sunkumų, padėtį apibendrino ,,Mano vaisingumas yra svarbus“ programos vadovė Elena Kosaitė-Čypienė.

Programa „Mano vaisingumas yra svarbus“ yra unikali tuo, kad su vaikų seminarų turiniu yra supažindinami jų tėvai ar globėjai. Paskaitoje tėvams dalyvavo 6 klasės mokinių tėvai ir mokytojai. Taip mokyklos bendruomenė susidarė tiesioginį vaizdą. Tai lytiškumo ugdymo programa, su kurios turiniu supažindinami ir į kurios įgyvendinimą yra skatinami įsitraukti vaikų tėvai ir ugdytojai.

Paskaitos metu lektorė akcentavo, kad maždaug iki 13 metų vaikai lytiškumu domisi labai abstrakčiai. Jiems kur kas įdomesni yra klausimai, susiję su jų kūno pokyčiais ir su žmogaus atsiradimu. Todėl tėvams ir lytiškumo ugdymo mokytojams labai svarbu patiems gerai pažinti, gerbti ir branginti savo kūną ir jo funkcijas, kad ne tik žodžiais, bet visu savo elgesiu perduotų pagarbą ir savivertės jausmą. Kartais ir mažesniems vaikams dėl įvairios patirties, bendravimo su vyresniais ar televizijos ir interneto poveikio kyla visokių minčių ir klausimų. Į juos atsakyti svarbu.

Nuo 14 metų paaugliams lytiškumas darosi vis svarbesnis. Ir tik nuo šio meto lytiškumo ugdytojams verta su paaugliais pradėti diskusiją apie lytinius santykius, neišsigąsti skeptiškumo ir prieštaravimų, kelti klausimus, palydėti svarstymuose ir padėti rasti atsakymus. Kalbėti tiksliai, atvirai ir aiškiai. Oriai ir su pagarba, akcentuojant meilę, kaip lytinių santykių pagrindą.

Paskaitoje kalbėta apie lytinio tapatumo formavimąsi natūralioje raidoje, taip pat tėvų auklėjimo, reakcijų svarbą vaikų lytiškumui. Po paskaitos tėvams vyko seminaras mergaitėms ir berniukams.

Pamokas mergaitėms vedė ,,Ciklo šou“ mokytoja Lilijana Marcinkevičiūtė. Berniukams ,,Agentai vykdo misiją“ mokytojas, knygos ,,Meilės pamokos“ autorius Ričardas Pagojus.

Visuomenės sveikatos specialistė Daiva Čingaitė